Det är april 2006. Jag sitter på tåget mellan Göteborg och Borås. Medan landskapet rusar förbi tågfönstret och den inspelade rösten anger stationernas namn, funderar jag på hur det kommer sig att Franz Kafkas berättelser så ofta har överförts till scenen. Under 2005 hade det rentav varit Kafkafeber på de svenska teatrarna. Och man hade inte nöjt sig med det talade ordet. Nu hade Kafka sjungits också. GöteborgsOperan hade gett ”K. Beskrivning av en kamp” och Folkteatern i Göteborg en musikalversion av ”Processen”.
Jag lutar mig tillbaka mot det obekväma sätet och frågar mig: Vad är det hos Kafka som lockar teaterns konstnärer? Varför spelar de honom? Hur tolkar de honom? Vilka aspekter av hans texter lyfter de fram i sina bearbetningar? Och hur tar recensenterna emot föreställningarna. Vad har de för uppfattning om Kafka? Tycker de att överföringen till scenen lyckats? Och sist men inte minst: Hur många Kafkadramatiseringar har det egentligen gjorts i Sverige?
Vad jag inte omedelbart inser när jag sitter där i tågkupén är att dessa frågor ska sysselsätta mig i åtskilliga år och sända mig på otaliga besök på landets teater- och tidningsarkiv, på åtskilliga intervjuer med flera av våra mest framstående scenkonstnärer och på oändliga irrfärder på internet.
Jag presenterar här merparten av de för mig kända uppsättningarna av Kafkas texter på svensk teater och film från 1945 till 2019. Jag har satt punkt vid 2019, dels eftersom det numera är förhållandevis lätt för den intresserade att på nätet få fram information om nya dramatiseringar, dels eftersom mitt Kafkateaterarkiv hotar att svämma över alla bräddar. Det finns några föreställningar som jag visserligen har kännedom om men av olika skäl inte lyckats få fram något substantiellt om och därför inte behandlar.
Det är inte uteslutet att det därutöver finns enstaka dramatiseringar som inte kommit till min kännedom. Jag har emellertid inte tillämpat någon diskriminerande urvalsprincip. Samtliga Kafkauppsättningar som jag känner till och fått fram uppgifter om redovisas. Såvida inte annat framgår är det jag som svarar för alla intervjuer i anslutning till de olika föreställningarna.
Denna webbsida har tillkommit i samarbete med organisationen Collibri i Göteborg. Jag tackar så hjärtligt för deras utmärkta tjänster.
Ett varmt tack riktas också till den vänliga och kunniga personalen på:
Arkivet för Malmö Opera och Musikteater
Dramatens bibliotek
Helsingborgs museers samling / Kulturmagasinet
Kungliga biblioteket
Scenkonstmuseet
Statens ljud- och bildarkiv
Sveriges teatermuseum
Teatersamlingarna på Göteborgs Stadsmuseum
Franz Kafka (1883 – 1924)
Foto: Telma Trollby
A DUCK-RABBIT PRODUCTION BY COLLIBRI.se
Copyright © 2020 HASSE BLOMQVIST - Med ensamrätt.
Drivs av GoDaddy